Omgivelsene gjør noe med hvordan vi jobber. Selv om det er menneskene som bærer kulturen i en bedrift så er det viktig at man trives i omgivelsene.

Vi som arbeidsgivere må lage gode rammer. Jeg mener at lokaler, stedet vi jobber, er en av de viktigste faktorene for at folk skal trives. Personlig mener jeg også at det finnes altfor få inspirerende arbeidsplasser der ute. Breakfast er en bedrift som huser en gjeng kreatører og lever av å selge idéer, strategier og kreativitet på høyt nivå – så vi er nærmest forpliktet til å ha inspirerende lokaler. Hvis vi ser bort ifra hygenefaktorer som god luft, godt lys, riktig temperatur, lokasjon osv., så vil jeg dele syv faktorer som jeg mener gjør lokalene våre mer inspirerende enn normalen.

1. Åpent landskap

Noen bedrifter har åpne landskap i tillegg til cellekontorer. Vi har kun åpent landskap. Alle som én sitter der. Ikke en eneste av oss har kontor. Vi er en moderne organisert bedrift som har behov for ekstrem informasjonsflyt – raskt. Den mest effektive måten å organisere det på er hverken sosiale medier eller samhandlings-apper. Fasiten er å rive ned vegger. Få folk til å snakke sammen – mye. Siden vi holder til i en nedlagt kirke hvor alle er lokalisert i det store kirkerommet (skipet) så slapp vi å rive ned noen vegger, men vi falt heller ikke for fristelsen å sette opp vegger og inndelinger. Vi har soner, men de er mer imaginære enn fysiske. Totalt åpent landskap fungerer godt for oss og gjør oss bedre rustet til å håndtere rask informasjonssflyt. Det tillater oss å holde færre bookede møter og dermed bruke mer tid på å løse oppgaven.

2. Felles musikk. 

I våre lokaler spiller vi felles musikk. Høyt. Man kan faktisk ikke velge å ikke høre på musikk når man sitter i det åpne landskapet. Det er helt bevisst. Musikk er en god stemnigns-skaper og derfor bruker vi det hver dag. Det er blitt en del av vår identitet å spille høy musikk i lokalene. Hvis man trenger stillhet for en telefonsamtale eller arbeidsro så kan man selvsagt sette seg i et av smårommene å jobbe, men mesteparten av tiden befinner folk seg i det åpne landskapet som er fylt av musikk og god energi. Rent praktisk har vi byttet ut alteret med en DJ-enhet. Der kan man være DJ for noen sanger hvis man ønsker et avbrekk fra skjermen. Vi har også installert AirPlay slik at alle kan streame akkurat hva de vil utover høyttalerene.

Lurer du på hva vi spiller? Sjekk ut
Breakfast Top 10 – Week 46


3. Egen kokk. 

Selv om vi kun er 14 sultne arbeidere til lunch, så har vi egen kokk – eller matmor – som Hilde tittelerer seg selv. Det høres sikkert råflott ut men regnestykket er enkelt og ganske så usnobbete. For omtrent samme sum som vi brukte på at ansatte skulle handle, tilberede og rydde på og av til lunch så hyret vi matmor Hilde til å lage mat til oss. God og sunn mat gir oss masse energi og inspirasjon. Dessuten gjør lunch-organiseringen vår at alle i  Breakfast spiser lunch samtidig. Det er dagens viktigste internmøte. Her diskuterer vi privatliv, jobbliv, prosjekter og alt mellom himmel og jord. Enkelte kunder og gjester har også beskrevet lunchen vår som en italiensk storfamilie som spiser mat sammen. Da har vi oppnådd noe riktig tenker jeg.

4. Shuffle board og bordtennis

Leketøy for voksne sier mange. Et sundt og gøy avbrekk fra skjermen sier vi. Stort mer komplisert er det ikke. At det ble nettopp Shuffleboard og bordtennis er litt tilfeldig. En av våre kunder hadde behov for å oppbevare et 7 meter langt shuffleboard. Med en kirke som lokale så var vi den perfekte shuffelboard-keeper.

Til et av våre møterom hadde vi behov for et bord på størrelse med et bordtennisbord. Derfor kjøpte vi nettopp det.

Vi malte det i våre farger og installerte strømuttak for Mac og kobling til storskjem. Nettet står oppe hele tiden slik at vi når som helst kan vi ta en kort pause i et møte med litt aktivitet. Det funker, og vi har tilgode at noen ikke kommenterer bordet første gang de ser det. En ice breaker av dimensjoner før et viktig møte.

5. God kaffe

“Police work wouldn’t be possible
without coffee,» Wallander said.
«No work would be possible without coffee.»
They pondered the importance
of coffee in silence.”
―  Henning MankellOne Step Behind

Vi drikker mye kaffe på Breakfast. Og noe man konsumerer mye av, bør holde bra kvalitet. Slik er det også med kaffe. Kaffe er i visse miljøer blitt ganske så trendsettende, vi setter også pris på god håndbrygg men for å få kaffekonsumet til å fungere både praktisk og økomomisk så trakter vi butikk-kaffe på gode traktere. I tillegg har vi investert i en god kvern og en vekt. På den måten får vi alltid perfekt resultat. Ved noen anledinger spanderer vi på oss noen poser ekstra gode bønner, men til hverdags nyter vi god butikk-kaffe. Riktig traktet gir det et utmerket resultat.

6. Et godt utstyrt kjøkken. 

I samme rom som det åpne kontorlandskapet så har vi også installert et godt utstyrt moderne kjøkken. Med skapstammer fra Ikea og fronter fra Superfront så ser kjøkkenet vårt ut som en utstillingsmodell fra møbelmessen i Milano. Foruten at vår matmor Hilde lager lunch her så er det hesteskoformede åpne kjøkkenet samlingsstedet for morgenmøter, uformelle stå-møter gjennom dagen og noe av det første kunder møter når de besøker oss. Først får de en kaffe, så begynner vi å jobbe. Kjøkkenet øker også bruksverdien av lokalet.

For en stund tilbake gjorde vi kirken om til en restaurant for en dag.
Se resultatet her

Folk spurte om vi heller kunne åpne restaurant i stedet for å lage kommunikasjon. Hyggelig tilbakemelding, men vi fortsatte med hva vi er best på. Kjøkkenet gir også de ansatte i Breakfast muligheten for å benytte lokalet til private arrangement etter arbeidstid. I våre lokaler har det vært barnebursdag, 70-års lag, guttekveld, jentekveld og en haug andre arrangementer. Vi liker at det skjer ting i lokalene våre.

7. Kunst

Jo større bedriftene er, jo dyrere er kunsten på veggen. For noen av de største bedriftene i Norge er det faktisk et samfunnsansvar å kjøpe inn kunst. Vi som driver mindre bedrifter må tenke annerledes. For oss ble løsningen å samarbeide med noen vi allerede jobber sammen med. Vi er heldige å ha mange av Norges aller flinkeste fotografer på leverandørlisten. En av de, er Marcel Leliënhof. Sammen med han plukket vi ut to motiv fra hans portfolio som passet til å pryde veggene våre. Et motiv av en Jomfru Maria-figur fra Mexico er tapetsert på den over fem meter høye altertavlen. For oss ble det en fin og overkommelig løsning som setter særpreg på våre lokaler – og som gir oss inspirasjon.

Interiør på budsjett

Utover disse nevnte faktorer så er vi også, naturlig nok, opptatt av det estetiske. Som en liten bedrift så har vi ikke de store budsjettene til bruk på nye designmøbler, så for oss ble løsningen å kjøpe så mye som mulig brukt. Vi kjøpte lamper fra et konkursbo, Vitra-stoler fra et nedlagt kontor og en dansk designperle av en sofa på finn.no. Vi har fått en lokal blikkenslager til å kle inn et kjøkkenskap fra Ikea i gull-plater. Med en Coffee Table Book på toppen så er den som tatt ut av en Dolce & Gabanna flagship store. Tenk kreativt også i innkjøpet av innredning. Mye er mulig selv med små budsjetter. For inspirasjon til interiør så er Pinterest en veldig god kilde.

Vårt tips til deg er å la deg inspirere av andre og skape noe unikt som gjenspeiler bedriftskulturen.

Skap noe unikt. Skap noe naboen, med større budsjett en deg, ikke kan kopiere sånn helt uten videre.

Charlotte Edøy er Head of Design og partner i Breakfast. 

Foto: Andris Søndrol Visdal, ANTI

CHARLOTTE EDØY

____

Head of design / Partner