Med 14 folk i daglig kontakt med kunder, leverandører, samarbeidspartnere og bransjekolleger, får vi mange spørsmål. Mange av dem går igjen, så vi tenkte å dele dem her. Selvfølgelig har vi svart på dem, for hva er vel spørsmål verdt uten svar?

Hvorfor heter dere Breakfast?

Å starte vårt eget byrå var som en ny start og en ny dag. Frokost representerer nettopp dagens start. Det er under frokosten tankene svever fritt og man tenker over hvilke muligheter dagen kan gi, og hva du selv er villig til å gjøre ut av den. Derfor heter vi Breakfast. 

Hvorfor holder dere til i en kirke?

Fordi lokalene er sinnsykt kule! Da vi vokste ut av de gamle lokalene, flyttet vi inn byens gamle Metodistkirke. Bygningen går under navnet Spiret. Ni meter under taket, 5 arbeidsrom og et stort, åpent kirkerom der alle sitter sammen, gjør det inspirerende å gå på jobb hver dag. Midt i kirkerommet har vi installert et moderne kjøkken og slept inn et shuffleboard. Selv om vi elsker lokalene våre, er ikke de det viktigste vi har. Det er det nemlig folka som jobber her som definerer hvem vi er.

Hva gjør dere annerledes enn andre byråer?

Modellene som regjerer i bransjen blir mindre og mindre effektive. For å lykkes som et ungt byrå, må (og vil) vi gjøre ting annerledes. Vi har bygget opp et byrå som består av mennesker med helt unik kompetanse. På denne måten oppstår en dynamikk og energi som gjør oss bedre rustet til å løse våre kunders utfordringer enn de fleste andre. Dette kan vi gjøre fordi vår organisasjon er organisk. Alle kunder er unike – det gjenspeiles også i måten vi jobber med dem på.  

Hvorfor har dere ikke tradisjonelle team og avdelinger?

Den standardiserte strukturen funker ikke særlig bra lenger. Du kjenner det kanskje igjen – reklameavdeling, kreative team, designavdeling, produksjonsavdeling osv. Alle har sin agenda, både kreativt og forretningsmessig. Vi mener at kunder som ønsker å bygge moderne merkevarer ikke får oppriktige råd i en slik struktur. Ved å bryte ned siloene får man helt andre løsninger. Vi står rett og slett friere i måten vi jobber på. Både med hverandre, ovenfor kunder og med samarbeidspartnere.

Hva er fordelen med bred bakgrunn?

Lett! Vi kan tilby uavhengig spisskompetanse uten å måtte sette prosjektene i en forhåndsdefinert bås. Vi er en gjeng med folk med solid kompetanse fra ulike steder, som jobber sammen på våre kunders prosjekter. Vi vet at ideer kan komme fra hvor som helst, derfor har vi folk fra alle slags steder og fagfelt.

Hvem er konkurrentene deres?

Det høres kanskje rart ut, men vi ser ikke på andre byråer eller enheter som konkurrenter. Vi er mer opptatt av å samarbeide enn å konkurrere og er sammensatt på en helt annen måte enn de fleste. Vi samarbeider egentlig med hvem som helst for å komme frem til løsninger som baner vei.

Stemmer det at dere har kleskode på jobb?

Nei, selvfølgelig ikke, men jo, kanskje noen ganger. Til daglig går vi selvfølgelig i de klærne vi føler for. Men ut over det å skape kommunikasjon for våre kunder så finner vi på en del ting for oss selv og andre. I disse settingene er vi godt synlige i omgivelsene. Og siden vi er merkevareevangelister som tror at djevelen ligger i detaljene, mener vi at klær er en naturlig del av en merkevareopplevelse. Da går vi i sort, alle som en. Eller mørkegrått, som Henrik.

Kan jeg spørre dere om noe helt annet?

Klart det. Bare fyre i vei et spørsmål, du. Bare send en mail, slå på tråden, kom innom eller huk tak i oss hvis du får øye på oss. Gleder oss til å høre fra deg.

chrarlotte@breakfast.no

CHARLOTTE EDØY

_____

Head of Design / Partner