Foto: Unsplash / Hannah Morgan

Nedtellingen til Black Friday har startet. Fredag 27. november braker det løs, ikke bare i USA, men også i Norge.

Black Friday fikk sitt navn fordi det var dagen da svært mange butikker gikk fra røde til sorte tall. Nå er fenomenet for alvor kommet til Norge og mange kjeder og butikker er godt forberedt. Vi deler fem ting du bør gjøre med Facebook-siden din før det braker løs.

1. Legg en plan!

Først av alt så må du sette noen mål og legge planlegge godt for Black Friday. Det er fullt mulig å øke dagsomsetningen med 5 ganger’n og mer enn det.
Da må du ha en god plan, være forberedt og ha tid til å følge opp aktiviteter.

  • Bruk Facebook innsikt. Her ligger det mye god historikk du kan bruke til å se hva som har fungert. Hvilke av dine innlegg var mest effektive? Hvilke fikk flest klikk? Hvilke fikk flest kommentarer? Hva engasjert og hva ble delt? Hva var felles for de beste innleggene? Bruk denne innsikten til å lage best mulig innlegg rundt Black Friday.

2. Legg ut teaser
Du kan definitivt ikke vente til selve Black Friday – da er det for sent. Men det er heller ikke hensiktsmessig å poste tilbud to uker i forveien. Følg med på hva som er vanlig i ditt område eller i din bransje. Det gir en god pekepinn.

  • Legg ut noen teasere på hva som skjer i din butikk, hvilke tilbud som kommer og når de legges ut. Det er ikke uvanlig med timestilbud osv.

3. Spice up your page!
En av denne julens store snakkiser i USA er Starbucks julekopper. Det vil si anti-julekopper. Starbucks valgte å droppe det tradisjonelle juledesignet på kaffekoppene i år. Det har skapt en enorm debatt og stort engasjement i USA. Er det virkelig så farlig? Det avhenger av hvem du spør, men én ting kan man lære fra dette: Julen betyr mye for folk, og folk liker at omgivelsene pyntes til jul. Også din butikk, nettbutikk, Facebook-side… Du skjønner sikkert nå hva du må gjøre.

Vårt beste tips er å bytte cover-bilde (header image). Det er det mest synlige på din Facebook-side, og det er også der den innebygde «call to action» fra Facebook ligger.

Lag et topp-bilde som gjenspeiler hvilke salg du tilbyr på Black Friday. Rabatt i % fungerer tradisjonelt best. Ren bakgrunn med store fonter er også et tips det er verdt å ta med seg.

Sørg også for å pinne dine beste tilbud til toppen i timeline. Da vises den posten du velger til dette alltid øverst. Dette gjør du ved å velge «pin to top» i selve posten.

4. Forhåndspubliser så mye som mulig.
Den høytiden vi nå går inn i er ekstremt travel for handelsstanden. På Black Friday blir det ekstra hektisk. Dette ser vi også tydelig på sosiale medier, der flommer det over av informasjon og tilbud.
Vi vet at folk først og fremst følger deg på sosiale medier fordi at de er interessert produktene du selger og de tjenestene du tilbyr. Har du en følgermasse, så sørg først og fremst for at de får sett dine innlegg og bannere. De er de enkleste å konvertere, så det første målet bør være å konvertere flest mulig av disse til betalende kunder.

5. Kjør annonser og promoter dine innlegg.
Selv om du har mange følgere så betyr det ikke at alle ser hva du poster. Facebook går aldri ut med konkrete tall, men etter hva vi erfarer kan så lite som 2-5% av dine følgere få med seg hva du legger ut på din side. Urettferdig sier du? Men det er også helt nødvendig. Mengden av informasjon er blitt så stor på Facebook at de er helt nødt til å kontrollere den ved å redusere synlighet på alt som legges ut. Til gjengjeld så har Facebook noen virkelig bra verktøy som gjør promoteringen av dine innlegg meget effektive. Her kan du målrette innleggene mot spesifikke kunder på en gunstig og kontrollerbar måte.

Det er individuelt hva som tradisjonelt fungerer ved målretting av annonser og innlegg via Facebook. Du eller din samarbeidspartner på sosiale medier har sikkert god erfaring med dette selv. Bruk erfaringen til å gjøre det beste ut av Black Friday.

Nå er det opp til deg!

___

Med disse enkle tipsene kan du optimalisere salget på Black Friday. Kombinerer du disse tipsene med erfaringer du har gjort deg, kan du oppnå maksimal effekt.

I korte drag – ta en titt på siden din, se hva dine konkurrenter gjør, bli inspirert av innovative merkevarer og bruk dette til å få en bedre forståelse av hva som vil engasjere dine følgere. Det er bevist at godt innhold og stort engasjement gir bedre konvertering.

Lykke til med en av årets største handledager!

Hvis du har noen spørsmål, trenger hjelp eller noen råd om sosiale medier – ta kontakt. Vi er pålogget og klare for å hjelpe.

TOM ROAR ANDERSEN

_____

Digital Rådgiver / Partner